Z jakich form promocji może korzystać apteka internetowa?

Apteki nie mogą się reklamować – w tym korzystać z licznych form promocji dostępnych dla tradycyjnych placówek sprzedażowych. Jednak nie wszystkie możliwości zostały ograniczone. Apteki internetowe i stacjonarne wciąż mogą korzystać z możliwości, które zachęcą klientów do skorzystania z ich usług. Nie mogą one jednak nosić znamion reklamy. Z jakich form promocji może więc korzystać apteka internetowa?

„1 stycznia 2012 weszła w życie ustawa refundacyjna, która znacząco wpłynęła na rynek apteczny – mówi farmaceuta z Apteki MirowskiejWiele aptek musiało zmienić swoje strategie marketingowe, by były zgodne z prawem, a jednocześnie, aby apteka była konkurencyjna i mogła utrzymać się na rynku. Apteki są bowiem zarówno placówkami zdrowia publicznego, jak i przedsiębiorstwami, które muszą przynosić zyski, by móc utrzymać się na rynku”.

W jaki więc sposób mogą informować pacjentów o swoich produktach, jednocześnie nie łamiąc prawa?

Duża ilość informacji

Prawo zezwala na umieszczenie w internecie jedynie adresu oraz godzin otwarcia apteki. Reklama konkretnego produktu może obejmować jedynie informacje obiektywne, takie jak nazwa, postać farmaceutyczna, hasło i treść reklamowa, bez sugerowania, że dany lek ma na przykład lepsze właściwości lecznicze niż inny. Może wydawać się, że w tej sytuacji apteka internetowa niewiele może zdziałać dla promocji swoich produktów. Jednak już takie informacje powinny być wystarczające. Najważniejsze jest jednak, aby umieścić w internecie jak najwięcej danych – skoro prawo na to pozwala, można umieścić dane na temat lokalizacji apteki na wszystkich możliwych stronach oferujących tego typu usługi. Istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że pacjent, szukając apteki lokalnie, trafi akurat na punkt prowadzący sprzedaż internetową.

Co prawda nie można reklamować produktów leczniczych wydawanych na receptę, jednak bardzo dużą część asortymentu aptek stanowią produkty wydawane bez recepty, suplementy diety, kosmetyki, opatrunki oraz urządzenia pomiarowe. Strona internetowa e-apteki powinna posiadać więc szeroki wybór asortymentu, wraz ze szczegółowymi, dozwolonymi przez prawo opisami. W ten sposób pacjent, szukając na przykład rozwiązania na suchą skórę, trafi na konkretny produkt na stronie internetowej apteki. I z pewnością chętnie dokona zakupu. Dozwolone jest również umieszczanie produktów aptecznych w porównywarkach cen, jednak z zastrzeżeniem, że mogą to być wyłącznie produkty dostępne bez recepty i bez opisów sugerujących promocję danego produktu. Warto w miarę możliwości korzystać z tego typu rozwiązania, ponieważ niskie ceny to najlepsza forma promocji apteki internetowej.

Darmowa dostawa

Apteki internetowe zazwyczaj proponują kilka możliwości dostarczenia produktu. Zazwyczaj jest to dostawa bezpośrednio do domu, na przykład za pośrednictwem firmy kurierskiej. Inną formą dostawy jest odbiór osobisty – kiedy pacjent składa i opłaca zamówienie przez internet, a następnie w krótkim czasie odbiera je w wybranej przez siebie aptece. W tym przypadku dobrą formą promocji może być darmowa dostawa. Jest to korzystne dla obu stron – pacjent wie, że w aptece będzie czekało na niego dokładnie to, co zamówił i nie będzie musiał jeździć po różnych aptekach w poszukiwaniu konkretnego produktu. W przypadku zamówienia tego produktu na następny dzień nie będzie musiał dwukrotnie udawać się do apteki. To zdecydowana oszczędność czasu i pieniędzy. Dostawa za 0 zł sprawia, że koszt zamówionych produktów jest taki sam jak podczas zakupów stacjonarnych, a jednocześnie dużo wygodniejszy, bo realizowany w zaciszu własnego domu za pośrednictwem smartfona lub komputera.

Porady dotyczące zdrowia i urody

Farmaceuta nie jest lekarzem, jednak posiada bardzo dużą wiedzę na temat zdrowia. Nic nie stoi na przeszkodzie, by apteka prowadziła cykle informacyjne lub kampanie zdrowotne, na przykład w formie bloga. Pacjenci często szukają w internecie konkretnych porad, dotyczących zdrowia i urody. O ile nie są to schorzenia i problemy wymagające podjęcia leczenia można zasugerować możliwe rozwiązania, na przykład w kwestii pielęgnacji cery trądzikowej lub zdrowego stylu życia. Blog bezpośrednio połączony ze stroną internetową apteki z pewnością zachęci pacjenta do przejrzenia asortymentu – nawet jeśli w artykule nie znajdą się niedozwolone informacje sugerujące reklamę konkretnego produktu. Materiały te są uznawane jako szeroko pojęta opieka farmaceutyczna – są więc dozwolone.

Na podobnej zasadzie może działać czat z farmaceutą. Z e-aptek korzystają osoby, którym zależy na czasie i na komforcie zakupów we własnym domu. Możliwość porozmawiania z farmaceutą za pośrednictwem internetu może również zachęcić do zakupów. Pacjent ma jednocześnie możliwość swobodnego przejrzenia asortymentu, przeczytania składu i opisu danego produktu.

Utrzymywanie stałego kontaktu

Dobrą formą promocji jest również mailing do własnej bazy. Oczywiście w tym przypadku nadal niedozwolona jest reklama – jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by poinformować o ważnych świętach, na przykład Dniu Kobiet czy zbliżających się świętach Wielkanocnych. Może być to niebezpośrednia zachęta do przejrzenia asortymentu apteki internetowej, a tym samym znalezienia idealnych prezentów. W mailu można również zawrzeć informacje prozdrowotne lub treści edukacyjne. W ten sposób e-apteka co jakiś czas przypomni o swoim asortymencie, bez jednoczesnego łamania przepisów ustawy.