Zagraniczna aktywność zawodowa Polaków to od dobrych kilku lat standard. Obecnie coraz więcej naszych rodaków decyduje się na rozpoczęcie własnej działalności poza granicami kraju. Jednym z najczęściej wybieranych przez nich miejsc jest Wielka Brytania, gdzie założenie firmy nie jest tak skomplikowane i pracochłonne jak w Polsce. Jak zatem wystartować z własną działalnością gospodarczą w Anglii i na jakie korzyści można z tego względu liczyć?
Limited Company – wady i zalety
Najchętniej, a co za tym idzie, najczęściej wybieraną formą prowadzenia własnej firmy w Wielkiej Brytanii jest zdecydowanie spółka LTD (Limited Company), czyli odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Popularność zawdzięcza przede wszystkim prostemu, stabilnemu oraz bezpiecznemu systemowi podatkowo-prawnemu, który gwarantuje uniknięcie podwójnego opodatkowania z Polską. Do innych równie istotnych korzyści należą:
- odpowiedzialność majątkowa spoczywająca wyłącznie na firmie i jej majątku, a więc nieingerująca w osobisty majątek właścicieli;
- formalności sprowadzone do minimum;
- możliwość wykonania wszelkich niezbędnych procedur online;
- zdecydowanie niższy niż w Polsce podatek dochodowy – kwota wolna od podatku wynosi aż 11 850 GBP (ok. 57 000 PLN);
- szansa na uzyskanie licznych ulg i dotacji;
- niskie koszty prowadzenia działalności gospodarczej;
- wyłącznie rozliczenia roczne, co zdecydowanie ułatwia funkcjonowanie firmy;
- status rezydenta podatkowego dla osób prowadzących działalność przez ponad pół roku.
Choć spółka LTD to niewątpliwie najlepszy sposób na założenie firmy w Anglii, posiada jeden drobny minus – prowadzenie księgowości jest w tym przypadku nieco trudniejsze, bo wymagające większej uwagi oraz trzeba uwzględnić wyższe koszty biura księgowego.
Rejestracja LTD
Jeśli już zdecydujesz się na wystartowanie ze spółką Limited Company, musisz podjąć następujące kroki:
- nadać firmie tytuł oraz ustalić jej adres;
- wyznaczyć dyrektora i udziałowca;
- ustalić reguły zarządzania firmą;
- zarejestrować działalność w Companies House – brytyjskim rejestratorze spółek;
- zgłosić firmę do skarbówki.
Ogromnym atutem jest to, że powyższych formalności możesz dopełnić online. Pamiętaj jednak, że prowadzenie działalności w Wielkiej Brytanii wymaga posiadania angielskiego adresu zamieszkania oraz przebywania na terytorium kraju.
Koszty prowadzenia spółki LTD
Jak już wcześniej było wspomniane, Limited Company to o tyle świetna forma prowadzenia firmy, że system podatkowy jest dość prosty, a dzięki temu wygodny. Raz w roku przedsiębiorstwo zobowiązane jest do:
- wysłania rocznego zeznania do Companies House;
- wysłania zeznania do urzędu skarbowego;
- wypełnienia przez dyrektora firmy zeznania podatkowego Self Assessment.
Trzeba mieć również na uwadze, że jeśli obroty firmy będą wynosić ponad 81 tys. GBP rocznie, należy ją zarejestrować jako podatnika VAT. Ponadto w przypadku, gdy spółka LTD płaci dyrektorowi pensję, musi on płacić podatek i ubezpieczenie społeczne w ramach systemu PAYE (Pay As You Earn). Jeśli chodzi o księgowość, trzeba liczyć się z kosztami co najmniej 50 GBP miesięcznie. Poza tym firma rozlicza się w Anglii z podatku zależnego od obrotów. Do 300000 funtów będzie to 20%, a powyżej 1.500.000 funtów to 23%.