Poznaj zalety kolorowych etykiet samoprzylepnych

Dobór koloru etykiety to niełatwe zadanie. Każda barwa ma wpływ na ludzką percepcję i tym samym może zachęcać lub zniechęcać do zakupu danej rzeczy. Sprawdź, jak kolory oddziałują na konsumentów.

Kolorowe etykiety przyciągają wzrok

Etykiety nie pełnią wyłącznie funkcji ochronnej. Firmy zajmujące się np. produkcją napojów poświęcają dużo czasu na projektowanie ich wzorów, od których nierzadko zależy sukces rynkowy produktu. Z kolei druk etykiet na butelki jest zajęciem, które zlecają profesjonalnym drukarniom cyfrowym. Dzięki konsultacjom z pracującym w nich specjalistami etap wyboru kolorów z palety Pantone przebiega znacznie sprawniej. Zanim etykieta trafi na butelkę, nad jej wyglądem pracują zarówno sztaby grafików, jak i marketerów. Wszyscy specjaliści od reklamy wiedzą, że poszczególne barwy mają znaczny wpływ na percepcję.

Dowiedz się, jak kolory wpływają na decyzję klientów

Na przestrzeni XX wieku naukowcy przeprowadzili badania psychologiczne, których celem było wykazanie wpływu kolorów na ludzką percepcję. Ich wyniki szczególnie zainteresowały specjalistów od handlu i reklamy. Uświadomiły im, że kolory w konkretny sposób motywują decyzje zakupowe. Co więcej, okazało się, że konsumenci kupują często nie do końca świadomie i w pierwszej kolejności zwracają uwagę na szatę graficzną produktu. Po dziś dzień wiedzą o tym zarówno duże, jak i małe firmy. Jedne i drugie dbają, by kolory ich etykiet czy całych produktów budziły w potencjalnych odbiorcach odpowiednie skojarzenia. Z tego powodu warto poznać, jak kojarzą się nam poszczególne kolory:

  • Czerwień – wywołuje ona silne emocje, kojarzy się zarówno z miłością, jak i zagrożeniem i wojną. Koloru czerwonego używają niekiedy producenci napojów energetycznych np. by podkreślić hasło reklamowe.
  • Zieleń – symbolizuje naturę, płodność i bezpieczeństwo. Używa się jej, by zasugerować konsumentowi, że dany produkt jest nieszkodliwy dla zdrowia lub ma naturalne pochodzenie.
  • Niebieski – symbolizuje stabilność, prawdę, wiarę. Niebieski jest kolorem używanym do produkcji etykiet np. środków czystości. Co ciekawe, specjaliści od marketingu i reklamy zalecają, by nie używać niebieskiego podczas projektowania etykiet mających się znaleźć na żywności – kolor niebieski zmniejsza apetyt.

Które kolory na etykietach mogą zniechęcić do zakupu?

Jednym z takich kolorów jest różowy. Konsumentom często kojarzy się z kiczem i zmęczeniem. Negatywnie odbierana może być również jaskrawa zieleń. Z kolei kolor brązowy kojarzy się często z pasywnością, a agresywna czerwień z uczuciem porażki.