Drukarka to niezbędny element wyposażenia każdej firmy, niezależnie czy mowa o dużej korporacji, czy o małych i mikroprzedsiębiorstwach. Z pewnością jednak innymi parametrami kierujemy się poszukując drukarki, która ma działać w małej firmie, a inne parametry bierzemy pod uwagę, szukając urządzenia do dużego przedsiębiorstwa. Drukarka dla małej firmy to poszukiwanie kompromisu pomiędzy możliwie niską ceną a jak najwyższą jakością.
Podstawowe typy drukarek
Na rynku występują trzy, podstawowe typy drukarek: laserowe, atramentowe i igłowe. Każda technologia ma zarówno plusy, jak i minusy.
Najwyższą jakość wydruku oraz szybkość zapewni nam drukarka laserowa. To bardzo wydajne urządzenia, które jednak są dość drogie oraz generują największe koszty eksploatacyjne. Zwykle są też dosyć sporych rozmiarów i podczas pracy emitują hałas.
Drukarki atramentowe to kompromis między ceną a jakością. Są znacznie tańsze niż drukarki laserowe, wydruki są dosyć dobrej jakości i wytwarzają mniejszy hałas, niż drukarki laserowe. Co ważne dla małych przedsiębiorstw – mają bardziej kompaktowe rozmiary niż urządzenia laserowe oraz generują mniejsze koszty eksploatacyjne. Co prawda drukują wolniej i wydruki tekstowe są gorszej jakości niż z drukarek laserowych, ale swoimi zaletami przekonują do siebie bardzo wiele małych firm.
Drukarki igłowe to dobry wybór dla miejsc, w których najważniejsza jest szybkość i ilość wydruków oraz niezawodność. Wydruki z drukarki igłowej są dość słabej jakości oraz generują one spory hałas. Dzięki niskiej cenie i długiej żywotności, będą dobrym wyborem na przykład do magazynu, gdzie jest duże zapotrzebowanie na wydruki o niskiej jakości (przykładowo: listy przewozowe).
Na jakie parametry zwracać uwagę przy wyborze drukarki?
Szybkość działania i jakość wydruku
Szybkość i jakość wydruków to, obok ceny, parametry na które należy zwrócić największą uwagę. Jeżeli poszukujemy urządzenia do firmy, która ma duże zapotrzebowanie na wysokiej jakości wydruki (dokumenty, faktury, wykresy, potwierdzenia) najlepszym wyborem będzie drukarka laserowa. Jeżeli jednak nie mamy dużej ilości wydruków dziennie do zrealizowania, oraz jeżeli ich jakość może być średniej jakości, warto rozważyć drukarkę atramentową.
Koszty eksploatacyjne
Na koszty eksploatacyjne składa się nie tylko cykliczna konieczność zakupu toneru lub tuszu do urządzenia. To także zużycie prądu oraz awaryjność. Sam zakup toneru do drukarki laserowej to dość spory wydatek. Jak pokazuje ranking tuszy i tonerów Lexmark, koszt tonera do drukarki laserowej to wydatek w zakresie od 270 do nawet 1300 złotych. Dla porównania: pojemnik tuszu do drukarki atramentowej to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych.
Dodatkowe funkcje
Niezwykle ważną funkcją, przydatną w każdej firmie, jest możliwość wykonywania kopii dokumentów. Taką możliwość zyskujemy dzięki wbudowanemu w drukarkę skanerowi. Na szczęście, bardzo wiele drukarek atramentowych jest urządzeniami wielofunkcyjnymi, umożliwiającymi skanowanie dokumentów.
Rozmiar wydruku
Przed zakupem warto również zastanowić się nad tym, jakich rozmiarów wydruków będziemy potrzebować w naszej działalności. Dla większości firm wystarczy urządzenie wykonujące wydruki w rozmiarze A4, natomiast jeżeli chcemy tworzyć i drukować na przykład plakaty, lepszym wyborem będzie drukarka obsługująca również format A3.