Wybór odpowiedniej oferty i związane z tym formalności
Gdy mieszkanie nam odpowiada, decydując o jego zakupie, powinniśmy podpisać ze stroną zbywającą umowę przedwstępną. Zanim jednak dojdzie do oficjalnych zapisów, należy w systemie elektronicznym zapoznać się z zapisami w Księdze Wieczystej mieszkania oraz budynku, w którym się ono znajduje. Mieszkanie, kupowane na rynku wtórnym warto sprawdzić pod kątem obciążeń hipotecznych, postępowania komorniczego, ustanowienia służebności, zameldowania osób oraz zadłużenia. Właściciel powinien przedstawić potwierdzenie prawa do lokalu, np. akt notarialny. Jeżeli nieruchomość jest wolna od obciążeń, możemy przystąpić do pierwszego, ważnego etapu, czyli zawarcia umowy przedwstępnej. W dokumencie należy zawrzeć umiejscowienie mieszkania, powierzchnię, w tym dodatkową, ilość pomieszczeń, dokładną cenę sprzedaży, kwotę zadatku, którą kupujący wpłaca w momencie podpisania umowy przedwstępnej oraz termin zawarcia umowy przyrzeczonej. Kwota zadatku przepada, jeżeli kupujący zmieni zdanie w sprawie zakupu mieszkania, jeżeli transakcja sprzedaży nie dojdzie do skutku z winy sprzedającego, będzie musiał oddać kupującemu podwójną wartość zadatku.
Notariusz – jego rola w procesie zakupu nieruchomości
Rola notariusza przy zakupie mieszkania może być ujęta w dwojaki sposób. W wersji pierwszej, rzadko spotykanej, notariusz zajmuje się jedynie sporządzeniem, odczytaniem i podpisaniem wraz ze stronami transakcji umowy sprzedaży mieszkania. W wersji bardziej powszechnej, notariusz pomaga w załatwieniu formalności skarbowych i sądowych. Takiego właśnie, godnego zaufania eksperta znajdziecie pod tym linkiem https://www.notariuszrataje.pl/. Notariusz sprawdza stan Księgi Wieczystej na moment przed zawarciem umowy. Po podpisaniu umowy przyrzeczonej sprzedaży mieszkania przekazuje należny podatek od czynności cywilnoprawnych (transakcja na rynku wtórnym) do właściwego Urzędu Skarbowego, a do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego informację o zmianie właściciela lokalu. Jeżeli będzie ustanowiona hipoteka, może zająć się złożeniem wniosku o wpis.
Formalności, konieczne po zakupie mieszkania
Po pierwsze bank, jeżeli mieszkanie będzie finansowane kredytem hipotecznym. Należy przedstawić dokument kupna w celu uruchomienia kredytu oraz wpisu hipoteki banku do Księgi Wieczystej mieszkania. Z aktem notarialnym i protokołem zdawczo – odbiorczym trzeba odwiedzić biuro zarządcy nieruchomości celem ustanowienia opłat za mieszkanie, dostawców mediów, aby przepisać umowy na nowego właściciela oraz wydział podatkowy Urzędu Gminy, aby ustalić kwotę podatku od nieruchomości. Na ostatnim etapie pozostaje dobór wyposażenia i dodatków do nowego lokum.