Jakie są typy automatycznych skrzyń biegów?

Automatyczna skrzynia biegów to rzecz, o której marzy bardzo wielu kierowców. Musimy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie nie zawsze funkcjonuje bez problemów.

Zakup używanego samochodu z automatyczną skrzynią biegów wiąże się ze sporym ryzykiem, dlatego przed rozpoczęciem „łowów” warto zgłębić temat.

Typy automatycznych skrzyń biegów

Klasyczna, hydrauliczna skrzynia biegów

Jest to rozwiązanie, które było stosowane głównie w samochodach z wyższej półki. Na przestrzenie lat, sprawdziło się dość dobrze i producenci zaczęli je implementować w tańszych pojazdach. Obecnie jest to dość popularne rozwiązanie, dlatego znalezienie warsztatu zajmującego się takim mechanizmem nie jest trudne. Pomimo dobrej pracy, posiada on jedną wadę. Zużycie paliwa jest większe niż w innych wypadkach.

Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów typu DSG

Rozwiązanie, które zyskało popularność dzięki firmie Volkswagen. Jest ono dość nowoczesna oraz może pochwalić się bardzo dobrą pracą. Umożliwia oszczędzanie paliwa, które może sięgnąć nawet 15%. Zasada działania polega na systemie opartym na kole dwumasowym oraz dwóch sprzęgłach. Jedno jest odpowiedzialne za biegi nieparzyste a drugie za parzyste. Oczywiste jest, że takie rozwiązanie również ma wady. Nowoczesność wiąże się ze sporymi kosztami. Płyny eksploatacyjne, ewentualne naprawy czy regulacje, to wszystko musi zostać zapewnione. Taki system możemy spotkać w niemalże każdym z samochodów należących do koncernu Volkswagena.

Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów typu CVT

Bardzo ciekawe rozwiązanie odnoszące się do koncepcji, jakie wieki temu opanował Leonardo Da Vinci. Musimy jednak pamiętać, że jest to dość drogie w naprawach rozwiązanie. Dlatego, jeśli już decydujemy się na tego typu system, to musimy być pewni, że naprawa nie czeka nas prędko. Bezstopniową automatyczną skrzynię biegów możemy spotkać w takich autach jak Nissan, Toyota czy Audi.

Selespeed

Jest to tak zwany półautomat. W samochodach wyposażonych w skrzynię biegów selespeed biegi zmieniamy za pomocą zwykłego drążka bądź przycisków, które są umieszczone na kierownicy. Jedyna różnica pomiędzy tą skrzynią a manualną jest taka, że w tym wypadku nie używamy sprzęgła. Wadą takiego rozwiązanie jest jedynie, trudność regulacji nastręcza. Skrzynie tego typu są jednak trwałe oraz stosowane głównie w koncernach FIATA.

Automatyczna skrzynia biegów to wielka wygoda, musimy się jednak liczyć z tym, że w przypadku niewłaściwego użytkowania lub wady technicznej może zaistnieć konieczność naprawy. W takiej sytuacji kluczowym jest wybór odpowiedniego warsztatu najlepiej specjalizującego się w naprawie automatycznych skrzyń biegów.