Pracodawcy niejednokrotnie narzekają, że mimo wielu kandydatów na stanowisko, jakie oferują, trudno im znaleźć dobrego pracownika. A co to znaczy „dobry pracownik”? Po pierwsze musi on mieć odpowiednie kwalifikacje. Stosownie do stanowiska. Poza tym chodzi o pewne umiejętności miękkie, takie jak zdolność komunikacji, współpracy, pracy w grupie współpracowników, ale także asertywność i zdolność samodzielnego działania. Pracownik powinien umieć rozwiązywać problemy, być elastyczny w działaniu oraz radzić sobie ze stresem.
Pracodawcy zależy także na tym, by pracownik był lojalny wobec firmy. Jak znaleźć pracownika, który posiada te wszystkie cechy? Sprawa nie jest wcale taka prosta. W szukaniu pracownika wiele zależy od tego, jakiej branży sprawa dotyczy. Tworząc ogłoszenie o pracę należy dobrze przemyśleć jego treść.
Od tego zależy, czy będą się zgłaszać do nas potencjalni pracownicy o interesujących nas kwalifikacjach. Zbyt ogólne informacje w ogłoszeniu oznaczają niestety bardzo dużo niewłaściwych kandydatów. My jedynie stracimy czas na rozmowy z nimi. Warto także, jeśli zgłasza się duża ilość kandydatów, przeprowadzić selekcję wstępną.
Nie chodzi tu tylko o przejrzenie nadesłanych CV i zaproszenie na rozmowy kwalifikacyjne wybranych kandydatów. Można także zaproponować kandydatom formularze internetowe. Dziś już wielu pracodawców po nie sięga, jednak trzeba pamiętać, że muszą być przygotowane profesjonalnie. Nie musimy tworzyć ich samodzielnie. Wiele portali internetowych, pośredniczących między pracownikiem a pracodawcą, przygotowuje takie ankiety. Problemem są także koszty towarzyszące rekrutacji. Można je jednak łatwo obniżyć, a równocześnie usprawnić proces poszukiwań pracownika.
Wielu pracodawców bowiem wydaje pieniądze na tradycyjne ogłoszenia w prasie, tymczasem wielu pracowników szuka zajęcia za pomocą Internetu i warto to medium wykorzystać. Zależy to oczywiście od branży, ale wielu pracowników właśnie w ten sposób poszukuje zatrudnienia, tym bardziej, że istnieją specjalistyczne portale oraz, że badania dowodzą, że w ten sposób pracy szukają osoby o wyższym wykształceniu, a więc potencjalnie lepsi pracownicy (oczywiście o ile potrzebujemy osób z wyższym wykształceniem).
Sprawdzi się także zapewne prasa ogólnokrajowa. Jeśli natomiast poszukujemy pracowników o niższym wykształceniu, warto zwrócić się o pomoc do Urzędów Pracy oraz szukać na lokalnym rynku pracy poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie. Wybierając taki, a nie inny sposób poszukiwań pracownika, należy wziąć pod uwagę nie tylko wykształcenie, jakiego oczekujemy od pracownika, ale także ich wiek. Jeśli zależy nam na pracownikach młodych – śmiało możemy umieścić ogłoszenie w Internecie.
Jeśli jednak poszukujemy pracowników, którzy są dojrzalsi – to medium może się nie sprawdzić i powinniśmy sięgnąć po bardziej tradycyjne sposoby. Nie trzeba oczywiście szukać pracownika na własną rękę. Istnieją specjalne agencje, które zajmują się rekrutacją. Taki wybór dotyczy jednak tylko dużych firm ze specyficznych branż, bowiem usługi agencji rekrutacyjnej nie są tanie.
Za warstwę merytoryczną artykułu odpowiada redakcja JakOglosic.pl.