Jak zaplanować wiosenne porządki w firmie?

jak zaplanowac wiosenne-porzadki-w-firmie
jak zaplanowac wiosenne-porzadki-w-firmie

Nadejście wiosny oznacza dłuższe, cieplejsze dni i przyrodę która budzi się do życia. Nieodzownym elementem tej pory roku są również wiosenne porządki. Na przełomie marca i kwietnia gospodynie domowe mobilizują całe rodziny do pracy, by domy wręcz lśniły czystością. Jednak wiosenne porządki warto przeprowadzić nie tylko w domu, ale również w miejscu pracy, w którym spędzamy w końcu sporą część dnia. Zakończenie zimy i początek wiosny oznacza nadejście nowego sezonu również w biznesie. Wiosna to dla wielu firm czas nowych wyzwań, projektów, świeżych pomysłów i zawierania umów z nowymi kontrahentami. Warto więc zadbać, by przestrzeń biura sprzyjała pracy i wzmożonej aktywności.

Wiosenne sprzątanie w firmie warto rozpocząć od uporządkowania dokumentów, zarówno papierowych jak i komputerowych plików. Poszukiwanie potrzebnych materiałów w ich ogromnym chaosie jest bowiem problemem wielu pracowników i niektórzy marnują na to sporo czasu w ciągu dnia. Niepotrzebne i nieaktualne papiery i pliki można zwyczajnie wyrzucić, natomiast te, które są istotne, jednak nie potrzebne w codziennej pracy – zarchiwizować. Posegregowane dokumenty umieścić można w wyznaczonej szafce, szufladzie, czy w segregatorze, tak by nie zajmowały przestrzeni roboczej, ale by w razie potrzeby można było do nich wrócić. Ważne pliki można zarchiwizować na zewnętrznym dysku, czy nieużywanym komputerze, by były bezpieczne. Segregowanie, czy tez sortowanie jest pierwszym krokiem tak zwanej techniki 5S, która dotyczy właściwej organizacji środowiska pracy prowadzącej do podniesienia wydajności. Kolejnym krokiem po sortowaniu jest systematyka, czyli nabranie nawyku odkładania rzeczy na miejsce i utrzymywania wokół siebie ogólnego porządku. Następne jest sprzątanie. Nie chodzi tu o gruntowne porządki, ale o codzienne posprzątanie swojego stanowiska pracy pod koniec dnia oraz wyrzucanie zbędnych, czy zniszczonych przyborów biurowych, by miejsca pracy nie zaśmiecały stosy karteczek z notatkami i wypisanych długopisów. Kolejny krok dotyczy standaryzacji, czyli wprowadzenia określonych standardów rozmieszczenia, nazywania, opisywania, czy numerowania dokumentów i plików, by ułatwić sobie i innym dostęp do nich. Ostatni element 5S to samodyscyplina, czyli wprowadzenie wcześniejszych kroków w życie i stosowanie się do nich na co dzień. Nadejście wiosny jest świetnym momentem, by wprowadzić zasady 5S w firmie.

Gdy uporządkowane są dokumenty i miejsca pracy pora zabrać się za ogólny wygląd biura. By nie dezorganizować pracy w firmie, najlepiej by zajęła się tym profesjonalna firma sprzątająca. Z pewnością oprócz standardowych czynności, jak odkurzanie, czy czyszczenie toalet, w okresie wiosennych porządków należy zlecić jej również mycie okien, rolet i żaluzji, czy pranie wykładzin oraz tapicerowanych mebli (kanap, foteli, krzeseł). Schludne, czyste i harmonijne przestrzenie z pewnością wpłyną pozytywnie na samopoczucie i efektywność pracowników oraz będą świetną wizytówką firmy w oczach obecnych i przyszłych kontrahentów.