Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w Holandii generuje sporą ilość formalności, co zniechęca wiele osób. ZZP, czyli rejestracja podmiotów biznesowych, przebiega podobnie jak w Polsce. Warto wiedzieć, że w krajach Niderlandzkich bardzo surowo traktuje się osoby ukrywające swoje dochody. Praca „na czarno” może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Marzysz o własnym biznesie w Holandii? Jeśli potrzebujesz sprawdzonych informacji na ten temat, to znajdziesz je w tym wpisie.
Dla kogo ZPP?
ZPP, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza w Holandii, to świetna opcja dla usługowców (np. kosmetyczek, fachowców z branży budowlanej lub remontowej, mechaników samochodowych). Z tego rozwiązania chętnie korzystają również ci, którzy często podpisują nowe kontrakty. W przypadku zwiększenia skali działalności należy pomyśleć o zabezpieczeniu, które stanowi np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Warto wspomnieć również o zjawisku dywersyfikacji klientów. Stały klient może wydawać się podejrzany – niewykluczone, że pracodawca unika stosunku pracy, aby nie ponosić kosztów. Wiadome jest, że większość holenderskich klientów chce uniknąć takiej sytuacji, a w umowie widnieją stosowane paragrafy, które przenoszą odpowiedzialność na zleceniobiorcę.
Jak otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w Holandii?
Ułatwione zadanie mają osoby posiadające meldunek w kraju Niderlandzkim. Pierwszym krokiem jest elektroniczne umówienie spotkania w KvK (Kamer van Koophandel) poprzez DigiD. DigiD jest wymagane obecnie dla osób zameldowanych i niezameldowanych. Ważne jest, aby zgromadzić wszystkie niezbędne informacje dotyczące działalności (np. listę usług, nazwę firmy, obszar działalności). Nie można również zapomnieć o komplecie dokumentów. Nie ma sensu gromadzić ich zbyt wcześnie, ponieważ dopuszczalne są jedynie dokumenty, które zostały wygenerowane maksymalnie 30 dni wstecz od dnia wizyty w urzędzie.
Jeżeli osoba ma meldunek w NL – na spotkaniu ma mieć tylko nr BSN , Uittreksel bądź dokument potwierdzający zameldowanie w tutejszym Gemeente oraz kartę debetową by uiścić opłatę za rejestrację firmy, w wysokości 51,30 euro. Podczas rejestracji internetowej musi podać jaka będzie nazwa jej działalności , czym będzie się dokładnie zajmowała (max. 3 aktywności firmy na spotkaniu – gdyby ktoś chciał więcej, musi zrobić to na stronie poprzez DigiD).
W KvK możliwa jest rozmowa w języku holenderskim, angielskim oraz niemieckim. Osoby, które ich nie znają, powinny zabrać ze sobą tłumacza. Warto wiedzieć, że możliwa jest wyłącznie płatność kartą. Za dodatkową opłatą wydawany jest dokument potwierdzający rejestrację działalności – Uittreksel, którego koszt w KvK wynosi 15,40 euro.
Jednoosobowa działalność gospodarcza w Holandii bez meldunku
Osoby pracujące w Holandii, które nie posiadają zarejestrowanej działalności, nie mogą podpisać wielu kontraktów i umów. W dużej mierze wynika to z faktu, że nie odprowadzają one podatków od dochodów w kraju niderlandzkim. Brak meldunku stanowi podstawową barierę. Problem ten można jednak łatwo rozwiązać. Wszystko za sprawą wirtualnego biura, dzięki któremu można uzyskać adres dla stworzonej firmy. Dostępne są również rozszerzone pakiety usług, które ułatwiają załatwienie formalności oraz zarządzanie działalnością. Chcesz skorzystać z tego rozwiązania? Potrzebne jest zaświadczenie o meldunku na terenie Unii Europejskiej. Dokument może zostać przetłumaczony na język angielski, niemiecki lub niderlandzki. Ważne jest to, aby nie przekroczyć obowiązujących terminów. Jak już wspomniano, w KvK przyjmowane są jedynie dokumenty nie starsze niż 30 dni.
Następny krok to utworzenie firmowego rachunku bankowego. Nierezydenci bez meldunku w Niderlandach mają spory problem. Nie mniej jednak przy współpracy z dobrym biurem księgowym nie stanowi to problemu, gdyż można korzystać również z konta walutowego bądź konta prywatnego. Najrozsądniej oczywiście byłoby skorzystać z usług doświadczonego prawnika, który poradzi sobie ze wszystkimi kruczkami prawnymi. Faktem jest, że obecnie założenie jednoosobowej działalności ZPP w Holandii, nie jest tak proste jak jeszcze kilkanaście lat temu. Nie oznacza to jednak tego, że Polacy nie mają takiej możliwości.
Ci, którzy dochody generują w Holandii, a gospodarstwo domowe prowadzą w Polsce, powinni wziąć pod uwagę skorzystanie z usługi biura serwisowanego w Niderlandach (np. FBS24). Poniżej przedstawiono argumenty „za”.
- Abonament miesięczny w wirtualnym biurze umożliwia optymalizację kosztów działalności. Wiadome jest, że tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na wynajęcie lokalu w Holandii. Wiele osób nie potrzebuje też biura stacjonarnego.
- Polacy, którzy otworzyli ZZP w Holandii, powinni skorzystać z pomocy wykwalifikowanego biura księgowego (np. LBEA). Dzięki specjalistom można uniknąć wielu nieprawidłowości, a nawet potencjalnych kar finansowych.
- Warto systematycznie odkładać około 30-40% zarobionych pieniędzy na rzecz przyszłego podatku dochodowego. W ten sposób można uniknąć nagłych, wysokich opłat, które mogłyby zachwiać płynność finansową.
- Decydując się na zawarcie współpracy z polskim księgowym należy upewnić się, że posiada on niezbędną wiedzę z zakresu rozliczeń międzynarodowych.