
Podjąłeś decyzję, aby oddać swój samochód do kasacji? Czasami jest to nieuniknione. Na złom trafiają choćby auta powypadkowe, niespełniające przepisów dotyczących ochrony środowiska (na przykład normy emisji spalin) czy też te stare i wyeksploatowane, a więc niebezpieczne dla kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu. Kasacja to jednak nie wszystko – pojazd należy wyrejestrować, złomowanie bowiem nie powoduje, że dzieje się to samoczynnie. Jakie zatem kroki powinieneś podjąć? Kogo zawiadomić? I jakie dokumenty przygotować? Podpowiadamy!
Samochód przeznaczony do kasacji. I co dalej?
Jesteś po spotkaniu z pracownikiem autoryzowanej stacji demontażu pojazdów. Dopełniliście formalności. Tablice rejestracyjne Twojego auta zostały unieważnione, podobnie dowód rejestracyjny i karta pojazdu. Otrzymałeś dwa zaświadczenia o przyjęciu auta do kasacji – jedno do własnej dokumentacji, drugie zaś dla urzędu, do którego musisz się udać, aby wyrejestrować pojazd.
Wizyta w urzędzie. Jakich dokumentów potrzebujesz?
Udaj się do urzędu, a ściślej wydziału komunikacji – tam gdzie zarejestrowałeś samochód (urząd dzielnicy, urząd miasta, urząd gminy bądź starostwo powiatowe). Zabierz ze sobą dowód osobisty, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeśli została wydana, zaświadczenie od stacji zajmującej się kasacją samochodu oraz tablice rejestracyjne. Procedurę wyrejestrowania pojazdu rozpoczyna złożenie wniosku. Dostaniesz go na miejscu, niemniej jednak dokument możesz pobrać z internetu i uzupełnić dane w domu.
Samochód może wyrejestrować główny właściciel, a także współwłaściciele. W przypadku gdy w urzędzie pojawi się tylko jedna osoba, musi ona posiadać pisemne pełnomocnictwa pozostałych właścicieli. Jeśli zaś chodzi o czas na wyrejestrowanie auta – trzeba to zrobić w ciągu 30 dni od przyjęcia pojazdu do kasacji. Warto mieć świadomość, że od początku 2020 roku obowiązuje nowy artykuł wprowadzony do ustawy dotyczącej prawa o ruchu drogowym. W jego świetle właściciel, który nie wyrejestruje pojazdu w terminie, podlega karze w wysokości 200–1000 złotych – mówi przedstawiciel z firmy Caban Recykling specjalizującej się w skupie i złomowaniu aut.
Dodajmy: po wyrejestrowaniu samochodu skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową. Dostarcz dokument wydany przez wydział komunikacji – wówczas ubezpieczenie OC zostanie przerwane. Pamiętaj, że możesz wnioskować o zwrot pieniędzy za niewykorzystany okres ochrony (od dnia wystawienia zaświadczenia o złomowaniu samochodu do końca obowiązywania ubezpieczenia).