
Odpowiednia księgowa jest jedną z najważniejszych osób dla firmy, ponieważ w dużej mierze to właśnie od niej zależy bezpieczeństwo finansowe całego przedsiębiorstwa. Wybór odpowiedniej księgowej bądź postawienie na konkretne biuro rachunkowe jest więc bardzo ważne. O czym należy pamiętać podejmując tę decyzję?
Wybierając księgową lub biuro księgowa, które będzie zajmowało się finansami firmy najlepiej postawić na sprawdzone osoby, najlepiej takie, które polecają inni przedsiębiorcy. Zadowolenie kolegów po fachu jest chyba najlepszą rekomendacją. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości sami musimy ocenić profesjonalność i rzetelność danego biura, czy księgowej. Potwierdzi je przede wszystkim certyfikat księgowego lub licencja doradcy podatkowego wydana przez Ministerstwo Finansów. Te dokumenty potwierdzają prawo do prowadzenia usługowego ksiąg podatkowych. Listę osób z takimi uprawnieniami można sprawdzić również na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) lub na stronie Krajowej Izby Doradców Podatkowych (www.kidp.pl). Kolejną ważna kwestią jest też sprawdzenie, czy księgowa lub biuro posiadają aktualne ubezpieczenie OC. Stanowi ono gwarancję, że firma otrzyma odpowiednią rekompensatę za ewentualne błędy.
Jeśli księgowa lub biuro rachunkowe spełniają wymienione kryteria i ich dokumenty są bez zarzutu można określić warunki współpracy, określić swoje oczekiwania i zakres obowiązków księgowego, preferowaną formę kontaktu między księgowością, a firmą, pełnomocnictwa w kontakcie z Urzędem Skarbowym i ZUS, warunki obsługi kadrowej i tym podobne.
Artykuł powstał przy współpracy z Profais – biuro rachunkowe Łódź.