
Dobrej jakości komplet opon to niemały wydatek. Czasami jednak zdarza się, że zakupiony przez nas produkt nie spełnia naszych oczekiwań, ponieważ jest wadliwy bądź niezgodny z tym, co reklamował nam sprzedawca. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?
Pamiętajmy, iż przysługuje nam prawo do reklamacji – wszak nowe gumy samochodowe objęte są zawsze umową gwarancyjną. Gwarancja jest udzielana przez producenta – co zatem dokładnie wchodzi w jej zakres, to już zależy od niego. Dlatego zawsze trzeba bardzo dokładnie czytać ten dokument – najlepiej jeszcze przed dokonaniem zakupu, nie wszystkie zawarte w nim poszanowania muszą nam odpowiadać.
Najczęściej gwarancja na opony jest udzielana na okres 60-ciu miesięcy od daty ich produkcji. Jak zatem składać reklamację? Nie ma w tym przypadku w zasadzie żadnych różnic w porównaniu z wieloma innymi produktami czy usługami. Zakupione ogumienie możemy zwrócić albo sprzedawcy, albo bezpośrednio producentowi. W tym drugim przypadku jest to o tyle dobre, że wszelakie formalności z tym związane załatwia producent, bez żadnych pośredników. Sprzedawca natomiast jest kimś w rodzaju takiego pośrednika, więc zanim uzyskamy interesującą nas opinię, musi on najpierw przekazać naszą reklamację producentowi opon. I tutaj bardzo istotna uwaga. Niektórzy sprzedawcy będą chcieli nas zbyć, odsyłając nas do producenta. Jest to niezgodne z prawem, gdyż obecne przepisy nie dają im takowych uprawnień – nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak z tego sprawę i dają się odprawić z kwitkiem. Bardzo istotna jest także forma składanej przez nas reklamacji – musi być ona pisemna.
Przeważnie firmy produkujące opony zimowe i letnie mają swoje własne formularze – i najlepiej z nich właśnie korzystać. Wypełniajmy te tak dokładnie jak tylko jest to możliwe. Brak staranności w tym względzie może sprawić, że firma naszą skargę odrzuci – a każda z nich ma już jakieś doświadczenie w tym względzie. Nie zawsze nasza reklamacja zostanie uwzględniona. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że kupując tanie opony sygnowane markami niezbyt renomowanych producentów, możemy mieć kłopoty z uzyskaniem zwrotu pieniędzy bądź z wymianą towaru. Znane firmy nie robią z tym problemów – o ile oczywiście reklamacja jest uzasadniona i spełnia wszelakie wymogi formalne. Jeśli mamy taką możliwość, starajmy się wypełniać formularz w punkcie sprzedażowym, przy dilerze. Nie bójmy się korzystać z naszych praw konsumenckich – jeśli sami nie będziemy ich egzekwować, nikt za nas tego zrobi. Tym bardziej, jeśli w rachubę wchodzą większe wydatki.