Jak reklamować opony?

jak reklamować opony

Dobrej jakości komplet opon to niemały wydatek. Czasami jednak zdarza się, że zakupiony przez nas produkt nie spełnia naszych oczekiwań, ponieważ jest wadliwy bądź niezgodny z tym, co reklamował nam sprzedawca. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?

Pamiętajmy, iż przysługuje nam prawo do reklamacji – wszak nowe gumy samochodowe objęte są zawsze umową gwarancyjną. Gwarancja jest udzielana przez producenta – co zatem dokładnie wchodzi w jej zakres, to już zależy od niego. Dlatego zawsze trzeba bardzo dokładnie czytać ten dokument – najlepiej jeszcze przed dokonaniem zakupu, nie wszystkie zawarte w nim poszanowania muszą nam odpowiadać.

Najczęściej gwarancja na opony jest udzielana na okres 60-ciu miesięcy od daty ich produkcji. Jak zatem składać reklamację? Nie ma w tym przypadku w zasadzie żadnych różnic w porównaniu z wieloma innymi produktami czy usługami. Zakupione ogumienie możemy zwrócić albo sprzedawcy, albo bezpośrednio producentowi. W tym drugim przypadku jest to o tyle dobre, że wszelakie formalności z tym związane załatwia producent, bez żadnych pośredników. Sprzedawca natomiast jest kimś w rodzaju takiego pośrednika, więc zanim uzyskamy interesującą nas opinię, musi on najpierw przekazać naszą reklamację producentowi opon. I tutaj bardzo istotna uwaga. Niektórzy sprzedawcy będą chcieli nas zbyć, odsyłając nas do producenta. Jest to niezgodne z prawem, gdyż obecne przepisy nie dają im takowych uprawnień – nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak z tego sprawę i dają się odprawić z kwitkiem. Bardzo istotna jest także forma składanej przez nas reklamacji – musi być ona pisemna.

Przeważnie firmy produkujące opony zimowe i letnie mają swoje własne formularze – i najlepiej z nich właśnie korzystać. Wypełniajmy te tak dokładnie jak tylko jest to możliwe. Brak staranności w tym względzie może sprawić, że firma naszą skargę odrzuci – a każda z nich ma już jakieś doświadczenie w tym względzie. Nie zawsze nasza reklamacja zostanie uwzględniona. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że kupując tanie opony sygnowane markami niezbyt renomowanych producentów, możemy mieć kłopoty z uzyskaniem zwrotu pieniędzy bądź z wymianą towaru. Znane firmy nie robią z tym problemów – o ile oczywiście reklamacja jest uzasadniona i spełnia wszelakie wymogi formalne. Jeśli mamy taką możliwość, starajmy się wypełniać formularz w punkcie sprzedażowym, przy dilerze. Nie bójmy się korzystać z naszych praw konsumenckich – jeśli sami nie będziemy ich egzekwować, nikt za nas tego zrobi. Tym bardziej, jeśli w rachubę wchodzą większe wydatki.