Jak przekonać seniora do korzystania z karty płatniczej?

Starszy mężczyzna używający karty płatniczej

Mimo że korzystanie z bankowości wirtualnej stało się swego rodzaju normą, wielu seniorów wciąż wzbrania się przed korzystaniem z takich rozwiązań, podobnie jak przed używaniem kart płatniczych. Tymczasem płacenie kartą jest nie tylko wygodniejsze, ale też bezpieczniejsze niż gotówką, również w kontekście potencjalnego zakażenia koronawirusem. Dowiedz się, jak zachęcić znajomych seniorów do śmielszego wkroczenia w świat wirtualnej bankowości.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakich argumentów użyć, aby zachęcić seniora do korzystania z karty płatniczej,
  • jak w kilku krokach nauczyć seniora korzystania z karty,
  • jak postąpić w przypadku kradzieży karty bankomatowej.

Już od dawna próbujesz zachęcić znajomego seniora do korzystania z karty płatniczej, ale wciąż spotykasz się z silnym oporem w tej materii? Nic w tym dziwnego: wielu seniorów wciąż nieufnie podchodzi do nowinek technologicznych i trudno ich przekonać do wprowadzenia zmian. Jakich argumentów użyć i w jaki sposób pomóc seniorowi przestawić się na nową formę płatności? Sprawdź!

W jaki sposób zachęcić seniora do płacenia kartą?

Pandemia koronawirusa, mimo niewątpliwych niedogodności, które za sobą niesie, jest doskonałą okazją do zachęcenia seniora do wprowadzenia zmian w zakresie korzystania z bankowości. Warunki pandemiczne pozwalają bowiem na użycie argumentu ostatecznego, czyli zdrowotnego. Powszechnie wiadomo przecież, że seniorzy muszą liczyć się z wyższym ryzykiem powikłań po chorobie, a używanie tradycyjnych pieniędzy zwiększa liczbę kanałów możliwego zakażenia. Do korzystania z kart płatniczych zachęcają nawet eksperci Światowej Organizacji Zdrowia. WHO mówi jasno: banknoty i monety mogą być nośnikiem wirusa. Nigdy nie wiadomo, kto ich dotykał, kto na nie kaszlał bądź kichał. Użycie karty jest o wiele bezpieczniejsze ze względów zdrowotnych: dotyka jej wyłącznie właściciel, dlatego niebezpieczeństwo zakażenia koronawirusem za jej pośrednictwem jest ograniczone niemal do zera.

Warto podkreślić, że samo płacenie gotówką nie jest jedynym źródłem ryzyka zakażenia związanym z pieniędzmi. Żeby pozyskać tę gotówkę, starsze osoby najpierw muszą przecież pójść do banku i ją wypłacić. Stanie w kolejce w banku, a następnie kontakt z kasjerem to sytuacje, w których potencjalnie może dojść do zakażenia, a których dzięki korzystaniu z karty płatniczej można by uniknąć.

Jak korzystać z karty płatniczej w sklepie?

Edukowanie seniora w zakresie bankowości wirtualnej warto zacząć od wybrania i założenia odpowiedniego konta, wyrobienia karty płatniczej, a następnie nauki tego, jak zapłacić kartą w sklepie. Opanowanie tej prostej czynności doda seniorowi odwagi, aby wdrażać kolejne zmiany związane z bankowością internetową. Jak wspólnie z seniorem ogarnąć wirtualną bankowość krok po kroku? Sprawdź:

  • wybierz dobry moment na rozmowę, kiedy czujesz, że senior jest otwarty na to, co chcesz mu zaproponować,
  • wspólnie przejrzyjcie oferty banków i wybierzcie najlepsze konto,
  • naucz seniora, jak sprawdzać stan konta za pośrednictwem bankowości internetowej,
  • pomóż mu w nauczeniu się kodu PIN i wytłumacz mu, w jakich sytuacjach należy go podawać,
  • kilka razy wspólnie odwiedźcie bankomat i pokaż seniorowi, jak korzystać z karty płatniczej przy pobieraniu pieniędzy z bankomatu,
  • wybierzcie się razem do sklepu i zaprezentuj seniorowi, jak zapłacić metodą zbliżeniową.

Kradzież karty bankomatowej – jak postępować?

Niezwykle istotnym elementem edukowania seniora w zakresie bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej jest informacja o tym, jak powinien się zachować w przypadku zgubienia albo kradzieży karty bankomatowej.

Opowiedz seniorowi o najprostszym ze sposobów zastrzegania kart, czyli telefonie pod numer +48 828 828 828. Pod tym numerem działa specjalny całodobowy system zastrzegania kart stworzony przez Związek Banków Polskich – Zastrzegam.pl. Wystarczy, że senior wybierze ten numer, wyjaśni dyspozytorowi swoją sytuację i poda mu nazwę banku, w którym ma konto. Następnie zostanie przekierowany na infolinię swojego banku, gdzie będzie mógł trwale, szybko i bezpiecznie zablokować kartę. Podczas rozmowy z seniorem warto podkreślić, że usługa jest darmowa (płaci się tylko za połączenie telefoniczne).

Podczas edukowania seniora w zakresie bankowości nie zapominaj o kwestiach bezpieczeństwa. Jeśli już jednak przydarzy się jakaś nieprzyjemna sytuacja, należy zachować spokój. Przekaż seniorowi numer do systemu Zastrzegam.pl, aby mógł szybko zastrzec kartę i uchronić się przed kradzieżą.