Jak nazwać firmę – dobre przykłady

jak nazwać firmę
jak nazwać firmę

Zastanawiasz się jak nazwać firmę? Skorzystaj z naszych przykładów nazw dla firm. Stwórz nazwę, która wyróżni Cię wśród konkurencji i zapewni nowych i stałych klientów!

W obrocie gospodarczym istnieje niezliczona ilość przykładów nazw firm. Przez ten pluralizm, niektórym może się wydawać, że wyróżnienie się nowych przedsiębiorców na rynku jest niemożliwe. Stworzenie dobrej nazwy dla biznesu nie jest tak skomplikowane. Liczbę możliwych propozycji nazw firm ogranicza jedynie inwencja i wyobraźnia człowieka.

Skąd wziąć propozycje nazw dla firm

Przy tworzeniu propozycji dla nazwy Twojej firmy masz zasadniczo trzy podstawowe opcje. Zdarza się, że nazwa firmy zostaje wymyślona spontanicznie, przypadkowo – zdarza się to niezwykle rzadko, nieraz jednak w historii nazwa taka zdobyła dużą popularność. Z uwagi na dość duże ryzyko w takich sytuacjach znacznie bezpieczniej zastosować bardziej przemyślane możliwości nazewnictwa. Jednym z takich sposobów jest skorzystanie z usług agencji profesjonalnie zajmującej się namingiem. Kompetentna agencja namingowa – po dokładnej analizie Twoich wymagań – zaproponuje Ci kilka nazw dla firmy. Ostateczna decyzja jak nazwać firmę pozostaje zawsze w Twojej kwestii. Trzecim sposobem jest podjęcie się stworzenia nazwy dla firmy samodzielnie. Decydując się na tę opcję, każdy przedsiębiorca powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu nazewnictwa, istnieją bowiem pewne zasady prawne, psychologiczne oraz marketingowe, których trzeba przestrzegać.

Dobre przykłady jak nazwać firmę

Dopasowanie każdego przykładu nazwy firmy do konkretnej grupy nazw jest niemożliwe, ponieważ istnieje bardzo duży kontrast w zamysłach twórców, sposobach tworzenia, czy też strukturze poszczególnych marek. Mimo to, powstały pewne schematy, stanowiące podstawowe kategorie przykładów nazw dla firm. Być może warto poszukać w nich natchnienia do stworzenia kilku propozycji nazw dla swojej firmy.

  • Po prostu słowa
    Jeden z przykładów nazw firm stanowią nazwy będące określonymi słowami. Wybierając takie oznaczenie – ze względów prawnych – musimy pamiętać, by nie było ono zbyt ogólne i nie wprowadzało klienta w błąd. Identyfikacja takiej nazwy opiera się tu głównie na skojarzeniach i sugestywności wybranego określenia. Nazwa może być z natury sugestywna, jednak można mu przypisać odpowiednie skojarzenia poprzez świadomie prowadzoną kampanię reklamową.
    Za przykład nazwy firmy, może posłużyć znana marka „Apple” – proste słowo, reprezentujące firmę komputerową, nie miało wiele wspólnego z IT, jednak w pewnym stopniu wyrażało świeżość, a kampania marketingowa uczyniła z niej jedno z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie.
    Propozycja nazwy firmy:
    Zostając przy owocach wyobraźmy sobie, że zakładamy firmę zajmującą się detaliczną sprzedażą produktów ekologicznych – sklep ekologiczny. Jedna z propozycji nazwy dla takiej firmy, w której jakiś element odnosiłby się do charakteru takiego biznesu, mogłaby brzmieć: FLORA. Krótka nazwa, łatwa do zapamiętania, nawiązująca do świata roślinnego i natury, może się przyjąć u sympatyków zdrowego, ekologicznego jedzenia.
  • Słowotwórstwo
    Jeśli zależy Ci, by nazwa firmy była naprawdę niepowtarzalna, najlepiej stworzyć nowe słowo – neologizm. Nazwy takie są z reguły bardziej intrygujące i wzbudzają większe zainteresowanie. Nowe określenie może powstać, jako pochodna już istniejącego słowa. Liczy się tutaj wywieranie odpowiedniego przekazu przez nazwę, m.in. poprzez odpowiedni dobór liter. Neologizmy można zapożyczać ze slangów, literatury czy też Internetu.
    Przykładem neologizmu w nazwie firmy jest marka KODAK. Twórcy tej marki zależało przede wszystkim na wyróżnieniu litery K, jako wyrażającej energię i wigor. Litera miała być na początku i na końcu wyrazu i tak w efekcie powstał kodak.
    Propozycja nazwy firmy:
    Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności istnieje tu wielkie pole do popisu. Propozycją nazwy dla firmy oferującej usługi elektryczne może być wymyślone słowo BEDRAD, które nie występuje w języku polskim. Nazwa powinna być łatwa do wymówienia i pasować do prowadzonego biznesu, im krótsze tym lepiej zapamiętywalne. Po dokładniejszej analizie okazuje się, że w języku niderlandzkim słowo „bedrad” oznacza „okablowany”, co dodatkowo pasuje do charakteru takiej działalności.
  • Tuning słowny
    We wszystkich branżach odchodzi się na szczęście od wzbogacania słów w nazwach firm sufiksami -pol- lub -ex, nie oznacza to jednak, że rezygnuje się całkowicie z tej metody kreacji nazw. Przykładem jak nazwać firmę reprezentującej tę kategorię jest eBay. Delikatnie zmieniona nazwa stała się unikatowym oznaczeniem kojarzącym się z zakupami przez internet.
    Innym ciekawym przykładem jest firma zajmująca się internetową sprzedażą butów, której nazwa brzmi „Butyk.pl” Po za zmianą słowa butik, dodatkowo umieszczono tu zakończenie „.pl”. Taki sposób nazywania firm staje się coraz popularniejszy wśród przedsiębiorców. Nie tylko daje nam to pewność, że po zarejestrowaniu takiego znaku towarowego nikt nie będzie w stanie ukraść nam domeny, ale stanowi także informację dla klientów o istnieniu firmy w Internecie.
    Propozycja nazwy firmy:
    Jeżeli zakładając przedsiębiorstwo pośrednictwa handlowego i biznesowego, zależy Ci na konkretnym oznaczeniu, które jest jednak zbyt ogólne, możesz zmienić je nieco, lub dodać jakiś element, który zmieniłby semantykę oznaczenia, nie pozbawiając go jednak mocy skojarzeniowej. Przykładowo, dla podanego przypadku biznesu, ze słowa „handel”, które jest zbyt ogólne i powszechnie używane, można stworzyć nazwę firmy o brzmieniu HANDLIN. W dalszym ciągu kojarzy się ona z handlem, co więcej zakończenie „in” może sugerować pośrednictwo między przedsiębiorcami (na zasadzie skojarzenia: „między”, „w środku” – ang. IN). W tym przypadku udało się również uzyskać brzmienie nazwy podobne to słowa „handling”, co oznacza po polsku „obsługę”.
  • Kombinacje wielowyrazowe
    Tworząc propozycje nazwy dla firmy, złożonej z kilku wyrazów pamiętać warto o tym, że im nazwa będzie krótsza, tym lepiej będzie zapamiętywalna. Kombinacje z dwóch słów powinny więc w zupełności wystarczyć. Istnieje wiele podziałów tej grupy. Nazwy mogą tworzyć dwa całe wyrazy, które w połączeniu tworzą nowe wyrażenie, np. CoffeeHeaven. Alternatywnym sposobem jest połączenie słów w ten sposób, by tworzyły wspólnie określony zwrot, np. „GoldenLine” czy „LinkedIn”.
    Kombinacje wielowyrazowe często przybierają formę fuzji. Dla przykładu, marka „Microsoft”, stanowi mieszankę wyrazów „Microcomputer” i „Sfotware”. Przy tworzeniu takich nazw trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, by były one zrozumiałe dla potencjalnych klientów. Dużą zaletą jest atrakcyjność takich oznaczeń oraz fakt, że w każdym niemalże przypadku będą to nazwy niepowtarzalne.
    Propozycja nazwy firmy:
    Jeżeli chcesz otworzyć firmę produkującą odzież dla pracowników budowlanych, możesz zbudować nazwę ze słów kojarzących się z branżą budowlaną, odzieżową oraz wysoką jakością produktów. Dla przykładu słowa „konstrukcja” i „garderoba” w połączeniu mogą stworzyć takie propozycje nazwy firmy jak: STRUGARD lub KONGARD.
  • Eponimy i oznaczenia lokalne
    Istnieje wiele marek sygnowanych nazwiskami założycieli firmy. Przykładów eponimicznych nazw firm jest mnóstwo i można do nich zaliczyć marki „Tally-waijl”, „Wedel” czy „WaltDisney”. Nazwiska twórców już dawno przestały być kojarzone z ich osobami, a związały się za to ściśle z produktami swojej działalności. Za przykład może posłużyć nazwa firmy odzieżowej „Bytom” lub spółdzielni mleczarskiej „RYKI”.
    Propozycją nazwy dla firmy w tym przypadku będzie naturalnie nadanie jej swojego nazwiska, lub nazwiska. Można użyć również nazwy postaci z literatury, legend lub historii.
  • Inicjały i skróty
    Ostatnim opisywanym przypadkiem jest przykład nazw firm stanowiących inicjały lub skróty pełnej nazwy. Warto zastosować to rozwiązanie w przypadku długich nazw firm. Połączenia pierwszych liter pełnego oznaczenia, lub inicjałów niekiedy tworzą nowe słowa. Przykładem inicjałów w nazwie firm są margi „F&F” czy też „H&M”. Jeżeli zaś chodzi o skróty to świetnym przykładem nazwy firmy jest tutaj „4F Sport”. Ewolucja tego oznaczenia doprowadziła do zmiany pierwotnej nazwy „4 FUN” na „4F Performance”, a tej ostatniej na obecnie ważną „4f sport”.
    Propozycja nazwy firmy:
    Firma zajmująca się marketingiem internetowym potrzebuje nazwy, która wyrażałaby między innymi dynamikę, zaawansowanie i profesjonalizm. Oznaczenie SEMON charakteryzuje się cechami, które mogłoby się przyjąć wśród klientów z kilku względów. Podana propozycja nazwy firmy nie jest długa, łatwo się ją wymawia, składa się z dwóch skrótów SEM (search engine marketing) oraz ON (turn on), które powinny przemawiać do podświadomości potencjalnych klientów.

Wymienione powyżej kategorie stanowią jedynie schemat. Możliwości tworzenia wielu, różnych przykładów nazw firm są właściwie nieograniczone. Propozycje nazw firm, które znajdują się pod każdą kategorią powyżej: nie są zajęte, istnieje duże prawdopodobieństwo, że otrzymałyby ochronę znaku towarowego i zostały stworzone w ciągu chwili, podczas tworzenia tego artykułu. To dowód na to, że przy zaangażowaniu odrobiny czasu można stworzyć nazwę firmy, która będzie niosła za sobą coś więcej niż puste brzmienie, z potencjałem do zdobycia sympatii na rynku. Tworząc nazwę dla firmy nie daj się zaszufladkować, wykaż się tą samą unikalnością co profesjonaliści i nie bój się wychodzić poza utarte schematy.

Marcin Setlak
nazwane.pl – Tworzymy nazwy dla firm i produktów