
Co jaki czas należy wymieniać opony w samochodzie? To pytanie zadaje sobie każdy kierowca. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy tak naprawdę od intensywności ich eksploatowania. Jednak jest kilka czynników, którymi należy się kierować, jeśli chodzi o moment wymiany opon.
Co wpływa na żywotność opon?
Określenie żywotności kompletu opon nie jest proste, ponieważ wpływ na to ma naprawdę wiele czynników. Dużo zależy od jakości mieszanki, jaka została użyta przy produkcji. Im lepsza, tym odporność na ścieranie się materiału będzie większe, co automatycznie wpłynie na dłuższy czas użytkowania.
Istotna jest również powierzchnia, po której pojazd się porusza. Inaczej opony będą zachowywać się na autostradzie, drogach górskich, czy piasku. Oczywiście wpływ na wytrzymałość mieszanki ma również preferowany styl jazdy. Niezwykle ważne jest także utrzymanie odpowiedniego poziomu ciśnienia. Statystycznie przyjmuje się, że jeden komplet opon wystarcza na 25-50 tys. km.
Wymiana opon. Kiedy ją wykonać?
Przede wszystkim – kiedy opony są już naprawdę stare. Przyjmuje się, że 10-letnie mieszanki tracą już swoje właściwości. Informacja o dacie produkcji zapisana jest za symbolem DOT, który znajduję się na boku każdej opony. Najpierw podane są dane o fabryce, a potem data wytworzenia danej opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji w danym roku, a dwie ostatnie to rok. Przykładowo 2212 oznacza, że opona została wyprodukowana w 22 tygodniu 2012 roku. Jeśli jakimś cudem natrafimy na zapisy 3-cyfrowe, to lepiej oponę od razu wyrzucić. Oznacza to bowiem, że produkcja nastąpiła jeszcze przed 2000 rokiem!
Najważniejszym czynnikiem świadczącym o konieczności, lub nie, wymiany opon jest stan bieżnika. To on odpowiada za bezpieczeństwo i jakość jazdy. Nowa opona charakteryzuje się bieżnikiem 8-9 mm (w zależności od producenta i modelu). Producenci opon zalecają, aby wymieniać je, kiedy bieżnik w oponie letniej wynosi 3 mm, a w zimowej – 4 mm. Prawo zezwala na korzystanie z wysokości bieżnika 1,6 mm, ale musi pokrywać 75% szerokości opony na jej całym obwodzie. Należy pamiętać, że im mniejszy bieżnik, tym droga hamowania jest dłuższa. Oponę bezwzględnie należy wymienić jeśli widać na niej pęknięcia, występują znaczne ubytki w bieżniku lub jest ona uszkodzona. Chcąc sprawdzić stan bieżnika warto udać się do fachowca, zajmującego się wulkanizacją opon.
Wymiana opon. Co ile lat?
Na to pytanie nikt, żaden mechanik ani wulkanizator nie da jednej konkretnej odpowiedzi. Wszystko zależy od stanu opon, ale przyjmuje się, że na jednym komplecie nie należy jeździć więcej niż 10 lat. Po tym czasie właściwości mieszanki są mocno ograniczone i na pewno nie wpływają na bezpieczeństwo jazdy, tak dobrze, jak na początku. Zaleca się, aby jeden komplet eksploatować przez 5 sezonów.