
Druk offsetowy to obecnie jedna z najczęściej stosowanych metod druku. Co prawda ta technika jest nieekonomiczna przy małych nakładach, natomiast przy średnich i dużych – nie ma sobie równych. Jednak offset niejedno ma imię. Wyróżniamy druk rolowy oraz druk arkuszowy. Na czym polegają poszczególne odmiany? Jakie są pomiędzy nimi różnice? Tłumaczymy!
Kilka słów o druku offsetowym
Druk offsetowy, nazywany również offsetem, to technika druku płaskiego. Oznacza to, że wszystkie elementy matrycy umieszczone są na jednym poziomie. Metoda polega na przenoszeniu grafiki z płaskiej formy drukowej na podłoże drukowe – papier zawinięty na roli (druk zwojowy/rolowy) lub arkusz (druk arkuszowy). Offset zawdzięcza swoją popularność długiej liście zalet – począwszy od wysokiej jakości zadruku, poprzez doskonałą trwałość, aż po szybkość realizacji. Co więcej – przy dużych nakładach druk offsetowy jest zdecydowanie najbardziej korzystny finansowo. Z uwagi na swoje właściwości często stosowany jest do produkcji materiałów promocyjnych.
Druk rolowy
Jak tłumaczy specjalista z firmy FUJIFILM Sericol: Druk rolowy, nazywany również drukiem zwojowym, to metoda, w której formą drukową jest wstęga papieru nawiniętego na roli, a stosowane farby wyróżniają się małą lepkością. Technika dzieli się na coldset i heatset. W wersji coldset farba wsiąka bezpośrednio w papier, natomiast przy offsecie „na gorąco” – barwnik wsiąka w papier i nagrzewany jest w tunelu suszącym.
Druk rolowy stosowany jest przy pracach wysokonakładowych – powyżej 20 000 sztuk. Zazwyczaj wykorzystuje się papier o gramaturze nieprzekraczającej 130 g/m2. Tym, co wyróżnia tę metodę, jest niebywała prędkość drukowania (nawet 5 razy szybciej niż w przypadku druku arkuszowego). To doskonałe rozwiązanie w przypadku przemysłowej produkcji gazet czy magazynów. Wadą offsetu zwojowego jest brak możliwości wykonywania uszlachetnień.
Druk arkuszowy
Druk arkuszowy to metoda, w której podłożem drukowym jest pocięty arkusz papieru. Istnieje możliwość wykonywania nadruku na znacznie grubszym materiale niż w przypadku druku rolowego (nawet do 350 g/m2), przez co ta technika doskonale sprawdza się przy produkcji profesjonalnych, prestiżowych materiałów reklamowych. Stosowane są farby wyróżniające się dużą lepkością (w tym również farby UV). Istnieje możliwość wykonywania uszlachetnień. Druk arkuszowy sprawdza się głównie przy małych nakładach – od 1 000 do maksymalnie 20 000 egzemplarzy. W przypadku większych nakładów – zalecany jest druk rolowy.