
Niewątpliwą zaletą radia jest to, że słucha go codziennie kilkadziesiąt milionów Polaków. Trudno wątpić, by reklama za pośrednictwem tego medium nie miała odbiorców. Reklamy emitowane są w równych odstępach czasowych i nawet Ci, którzy radia słuchają jedynie w samochodzie, natrafiają na reklamy.
Łatwo przewidzieć, że reklama jest najskuteczniejsza jeśli powtarzana jest cyklicznie i to nadawana w godzinach popołudniowych, gdy słuchalność jest największa.Nie liczy się jednak jedynie czas nadawania reklamy, a to, by była chwytliwa. Świetnie sprawdzają się dobrze dobrane hasła, a w ich zapamiętaniu pomaga interesująca, łatwo wpadająca w ucho melodia. Liczne badania dowodzą, że to właśnie muzyka ułatwia nam zapamiętywanie.
Dlatego odpowiedni podkład, może reklama śpiewana, albo chociaż melodyjna intonacja? To chwyty stosowane powszechnie w reklamie radiowej. Nie tylko muzyka, ale i same słowa powinny być dobrane w ten sposób, by zapadały w pamięć. Dzięki temu wpłyniemy na potencjalnych odbiorców nawet w sposób podświadomy. Reklama powinna być krótka, zwięzła, ale równocześnie powinna zawierać wszystkie istotne informacje. Warto też, by wpływała na emocje słuchaczy.
No i najważniejsze: głos. Nie jest obojętne to, w jaki sposób, ale także kto odczyta reklamę radiową. Głos charakterystyczny, sympatryczny, wzbudzający zainteresowanie, a może po prostu znany? Warto dobrze przemyśleć, czyj głos będzie „nośnikiem” reklamy. Wybór odpowiedniego daje nam większą szansę na to, że reklama będzie odbierana pozytywnie. By reklama radiowa była skuteczna trzeba jednak się zastanowić, jaki rynek nas docelowo interesuje.
Jeśli lokalny – wybierzmy stację lokalną. Jeśli ogólnokrajowy: powinniśmy zgłosić się do którejś ze stacji ogólnopolskich, najlepiej sprawdziwszy wcześniej, która ze stacji cieszy się największą słuchalnością. Ewentualnie możemy też pomyśleć o dopasowaniu stacji radiowej do naszego produktu, to znaczy wybraniu takiej, której słuchają nasi potencjalni klienci. Wiadomo przecież na przykład, że osoby młode słuchają innych stacji niż osoby dojrzałe.
Najnowszą odsłoną radia jest tak zwane radio internetowe – i w nim można emitować reklamy. Wybierając medium, przez które będziemy nadawać naszą reklamę, warto pomyśleć o tym, czy słuchacze będą należeli do zainteresowanych naszym produktem. Mimo niewątpliwych zalet przez część przedsiębiorców reklama radiowa jest krytykowana. Wśród zarzutów znajduje się argument, że z oczywistych względów reklama radiowa jest bezosobowa, musi trafiać do wszystkich, a zatem i nikt nie odbierze jej osobiście?
Czy rzeczywiście? Po pierwsze jest wiele produktów, które można reklamować w sposób uniwersalny, ponieważ mogą zainteresować każdego. A co z reklamami, które mają konkretnych odbiorców? W reklamie chodzi o to, by dotrzeć do jak największego grona potencjalnych klientów. Radio to niewątpliwie umożliwia. Kolejnym zarzutem jest niemożliwość sprawdzenia, czy reklama działa. No cóż – znajdzie się niejeden przedsiębiorca, który zanotował wzrost zainteresowania niedługo po tym, gdy zaczęto w radiu emitować jego reklamę.
Portal PrasaiMedia.pl pomógł nam przy pisaniu tego artykułu.