Każdego właściwie dnia dokonujemy zakupów. Nie wiadomo, kiedy, pieniądze zaczynają przeciekać nam przez palce. Nawet czujny i drapieżny wąż w kieszeni nie pomaga. Poznaj kilka sposobów na to, jak kontrolować domowe wydatki:
1. Przed wyjściem do sklepu porządnie się najedz. Człowiek je oczami – nie od dziś to wiadomo. Kiedy jedziemy na zakupy z pustym brzuchem, kupujemy mnóstwo niepotrzebnych produktów, na które mamy w tym momencie ochotę.
2. Przed wyjściem do sklepu wykonaj też listę produktów, jakie są ci potrzebne. Możesz skorzystać z coraz liczniejszych aplikacji na smartfony, które pomagają organizować listy zakupów.
3. Przemyśl dokładnie to, czy produkty sprzedawane w promocji, są naprawdę niezbędne. W szczególności sprawdź datę przydatności produktu, bowiem promocje są często odpowiedzią na zbliżający się okres przydatności.
4. Za każdym razem sprawdzaj datę przydatności do spożycia. Jeśli kupujesz produkty takie, jak kefir, czy jogurt, nie kupuj 8, kup 4-5, bo przecież potem stoją w lodówce i nikt ich nie chce zjeść. Wszyscy lubimy świeże produkty i zbliżający się termin przydatności może skutkować zniechęceniem do spożycia.
5. W przypadku produktów, które łatwo się psują, nigdy nie kupuj więcej, niż zjesz. Dostępność do produktów jest tak duża, że nawet droższe zakupy w sklepie osiedlowym okażą się w praktyce tańsze niż marnotrawstwo produktów kupionych w mega promocji.
6. Zrób rekonesans w sklepach, porównaj ceny i wybierz najatrakcyjniejsze oferty. Nawet w hipermarkety mają różne ceny na dany produkt. Porównuj gazetki promocyjne by poznać aktualną ofertę sklepów. Pamiętaj, że aktualne dane znajdziesz zawsze na stronach internetowych.
7. Porównaj ilość produktu w opakowaniu. Jesteśmy przyzwyczajeni do określonych pojemności, a wielu producentów już dawno zmniejszyło zawartość opakowania, choć jego wielkość pozostała bez zmiany, a czasem nawet urosła.
8. Nie zapominaj o jakości produktu. Nie zawsze ten najtańszy, zwłaszcza spożywczy, jest najlepszy. Niska cena przy jeszcze niższych walorach jakościowych oznaczy, że produkt wyląduje w koszu.
Photo credit: NoHoDamon via Foter.com / CC BY-NC-ND